Com desenvolupar el pensament crític: una visita formativa a la UIB

El passat 20 de març estudiants de Formació Professional del Politècnic Llevant van tenir l’oportunitat de participar en una xerrada enriquidora a la Universitat de les Illes Balears (UIB). L’objectiu de la sessió va ser aprofundir en la comprensió dels errors lògics freqüents que es poden trobar en els arguments quotidians. Entre els temes tractats, es va destacar la importància de reconèixer fal·làcies com l’autoritat indeguda, on es considera veritable una afirmació simplement perquè prové d’una figura d’autoritat; la generalització precipitada, que consisteix a formular conclusions generals sense suficients proves; i la fal·làcia post hoc ergo propter hoc, que assumeix que la successió temporal d’esdeveniments implica una relació causal.

Aquesta experiència va proporcionar als nostres alumnes eines valuoses per identificar quan un argument és dèbil o infundat, permetent-los no només defensar les seves pròpies idees amb major solidesa, sinó també desenvolupar un escepticisme sa i un pensament més analític. Aquestes habilitats són essencials en un món cada vegada més complex on la informació, i sovint la desinformació, abunden.